Hogyan és miért függ össze a csomagolási hulladék, a közoktatás és az ajándékozás?

Több évtizedes tapasztalattal rendelkező, földrajz-biológia-környezetismeret szakos tanárként, több gyermekes családanyaként és osztályfőnökként élem életem. Ahogy haladunk az időben, egyre érdekesebb és értékesebb tapasztalataim vannak csomagolási hulladékot illetően. Beszélünk róla, mégsem szentelünk neki figyelmet kellő képpen. Mondhatom, szinte együtt élünk a csomagolási hulladékkal. Nem kell messzire menni, elég, ha egy ajándékozásra (névnap, születésnap, karácsony) – és most csak a legszükségesebbeket vázoltam – gondolunk. Csomagolunk, csomagolunk, csomagolunk! De miért? Bár nagyon szép, csodálatos, esztétikus, de mi lesz belőle? Hulladék, hulladék, hulladék! Jelenlegi osztályom most negyedikes. Tehát negyedik éve foglalkozom velük. Negyedik éve ünnepelünk minden névnapot, születésnapot. Ajándékozunk év elején, félévkor, húsvétkor, pünkösdkor. Természetesen, csomagoló anyag és az általa keletkező hulladék nélkül tesszük. Sőt! Kirándulásainkból is kiiktatjuk a felesleges hulladékot. Ezt bizony elsőben kell elkezdeni, mert megtérül! A minap egy tanítványom kedvesen közölte velem:

„Boldog vagyok. A környezetismeret óra megszűnik, de tanárnő földrajzból-biológiából és osztályfőnökként is velünk marad. Tovább folytatjuk a megkezdett környezettudatos utat.”

A közoktatásban milyen praktikák léteznek a csomagolási hulladék kiiktatására?

Először is a legfontosabb! A csomagolási hulladékok kiiktatásával kapcsolatos terveinket ne a hat-hét éves gyermekkel, hanem már az első szülőértekezleten szüleikkel osszuk meg. Fektessünk le egy szabályrendszert, mi miért engedélyezett és miért nem csomagolási hulladékok tekintetében. Így a gyermeknek természetes lesz, hogy dobozban, ételhordóban hozza be a tízórait, uzsonnát. Ugyanígy tesz, ha kirándulni megy az osztály. Ajándékozás tekintetében pedig útmutatásaim mentén a szülővel közösen gondolkozik, mibe tud csomagolni, ami praktikus, tartós és vicces is lehet pajtásai számára. Nálunk gyakori a törlőkendős, textil anyagos, dobozos és mindhárom esetben saját kézzel készített feliratos csomagolás. De láttam már gravírozott dobozt, sőt feliratos zoknit is egy-egy alkalommal. Így nem pusztán az ajándék, a csomagolás is megilleti az ajándékozott felet. Ráadásul még készség és gondolkodás fejlesztésre is szolgál egy-egy neves alkalom. Ha tanítványomnak nincs ötlete? Bátran megkereshet! Együtt gondolkozva garantálom, csomagolási ötleteinek tárháza folyamatosan bővülni fog és kifogyhatatlan lesz!