A papírhulladék tényleg a nyomdai munka szerves tartozéka?
Amíg meg nem tapasztaltam, magam sem hittem el, hogy ez így van. Pedig világéletemben nyomda alapítása körül járt az eszem. Mindig szerettem a papírokat, könyveket, prospektusokat, szórólapokat, névjegykártyákat, képeslapokat, határidő naplókat és egyéb nyomtatványokat. Soha nem zavart, hogy nagy mennyiségű papírhulladékot halmozok fel gyűjtésük által. Gyűjtöttem, ma pedig már saját nyomdámnak köszönhetően előállítom őket. A papírhulladékok kérdése azonban ebből az aspektusból megközelítve és megvilágítva már mást jelent számomra. Ami gyűjtőként nem szúrt szemet és nem érdekelt, nyomda tulajdonosként annál inkább fontosnak tekintem megoldását. Mert elég az alapanyagként szolgáló papírok kicsomagolására gondolnom és már tudom, egy-egy nyomtatvány előállítása is rengeteg hulladékot vonz maga után. A hibás, nyomdafesték által károsított, vagy nyomtatási és egyéb hibának köszönhetően használhatatlanná vált papírról már említést sem teszek. Ugyanúgy, ahogy a különböző csomagolás, vagy borítók előállítása során keletkező hulladékokról sem. Arról annál inkább, hogy aspektusomban egy jól működő nyomda esetén ezek elszállítása és újra hasznosítása rendkívül fontos és hatalmas körültekintést igénylő feladat.
De létezik megoldás, hogy a nyomdai munka során keletkezett papírhulladék minden tekintetben jó kezekben legyen?
Számomra igen. Az általam alkalmazott megoldást minden, hasonló cipőben járó, munkája során papírhulladékok felhalmozására esélyt látó embertársam számára csak ajánlani tudom. A megoldás kulcsa a Duna Hulladékhasznosító Betéti Társaság által működtetett Dunarecycling berkein belül igényelhető papírtaxi szolgáltatás. Ennek köszönhetően ugyanis a leselejtezett papírhulladékok elszállítás előtt közös erővel kerülnek ellenőrzésre. A szolgáltatás ára – akárcsak igénybevételének ideje – egyéni megállapodás kérdése. A jegyzőkönyv és számla természetes. Egy másodpercig sem kérdés. Mindenről, ami a hulladékkal a szállítástól a megsemmisítésig, vagy újrahasznosításig történik. A megrendelő tehát minden folyamatot láthat. Előtte nincs titok. Mindenbe betekintést nyerhet. Mindez a nemzetközi háttérnek, a németországi anyavállalatnak és az anyavállalat több mint száz éves tapasztalatának köszönhető. Boldog vagyok, hogy egymásra találtunk. Ma már tudom – és büszke is vagyok rá -, mert boldogságunk kölcsönös. Részemről pedig az együttműködésnek köszönhető boldogsághoz nyugalom is társul. Mert tudom, hulladékaim minden tekintetben szakemberek kezében vannak.